Relevante content is een must

Dat het klassieke ‘zender-medium/boodschap-ontvanger’ model van informatievoorziening nu iets anders werkt, is inmiddels bekend. Tegenwoordig wordt de aanpak meer gebaseerd op de content die wordt geplaatst. Maar wat precies is nou concent marketing?

Volgens het Concent Marketing Institute luidt de definitie van content marketing als volgt:

“Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience – with the objective of driving profitable customer action.”

Inhoud, waarde en relevatie
Vanuit deze aanpak, wordt er dus gekeken naar wát er wordt geplaatst en niet hóe het wordt aangekleed. Wat belangrijk is bij deze aanpak, is dat de content relevant is voor de doelgroep. Als je erover nadenkt, is het ook heel logisch: content moet aansluiten bij hetgeen waar de consument behoefte aanheeft, anders wordt het gefilterd en bij de niet-relevante content gezet. Het is in deze tijd enerzijds steeds moeilijker om relevante content te maken, omdat er al zoveel is bedacht en geplaatst. Wat kan het bedrijf heel goed? Wat kan het bedrijf beter dan de concurrent? Anderzijds is het nu wel makkelijker dan vroeger om onderzoek te doen naar wensen en behoeften van de consument. Wat vindt de doelgroep leuk? Waar kijken ze naar? Wat vinden zij het doorklikken waard? Wat vinden zij zelfs het delen waard? Welke trends spelen er waar het bedrijf wat mee kan?

Wat belangrijk is, is dat er gemeten wordt hoe relevant de content is. Onderzoek is erg belangrijk, omdat er anders zonder strategie wordt geïnvesteerd in het maken van content dat misschien de doelgroep niet eens bereikt of in een erger geval: irriteert. Daarom moet er een strategie worden opgesteld. Hieronder ga ik verder in op strategieën betreft content marketing.

6824216251_4ff81438dd

Strategie
Bovenstaande afbeelding geeft vier categorieën weer waarbij mate van uniek zijn en wat mensen relevant vinden en zoeken gecombineerd worden. Ik bespreek hieronder de verschillende categorieën:

1. Vermijden
In deze categorie wordt er concent gemaakt waar het bedrijf niet in uitblinkt en dus niet uniek in is en waar ook weinig vraag en behoefte naar is. Dit is enorm zonde.

2. Concurrentie
In deze categorie wordt er content gemaakt waar de markt om vraagt en dus behoefte naar is, maar waar het bedrijf niet uniek in is. 25 procent van de content komt in deze categorie terecht.
3. Niche
In deze categorie wordt er content gemaakt waar niet veel vraag naar is, maar waarmee het bedrijf zichzelf onderscheidt. Van de content komt 15 procent in deze categorie.

4. Focus
Dit is de categorie die een bedrijf vooral wil bereiken, namelijk de categorie waarin er relevante content wordt gemaakt waar ook nog eens vraag naar is, omdat de concurrent er geen oplossing voor heeft. Van de content komt 60% in deze categorie. In deze categorie is er een gezonde balans tussen vraag en uniek aanbod, wat zorgt voor relevante content.

Kanaal en planning
Wat vervolgens belangrijk is, is dat de content ook via de juiste kanalen wordt aangeboden aan het juiste publiek. Op welke kanalen is de doelgroep te vinden, is hierbij een belangrijke vraag waarnaar onderzoek kan worden gedaan.

Al met al: tegenwoordig is zomaar content delen niet altijd verstandig en moet er echt gekeken worden naar wat voor content er wordt geplaatst. Of het relevant is voor de doelgroep, is hierbij de centrale vraag.

De geraadpleegde bronnen staan hieronder weergegeven:

http://www.marketingfacts.nl/topic/contentmarketing

http://www.frankwatching.com/archive/2012/02/07/content-marketing-in-zes-stappen-naar-een-succesvolle-contentstrategie/

http://joerybruijntjes.nl/contentmarketing/

http://www.marketingfacts.nl/berichten/10-socialmedia-en-onlinemarketingtrends-voor-2014

http://blog.kissmetrics.com/content-marketing-2014/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s