Surf prettig via mobiel

Seminar – youtube

Tussen 2011 en 2013 is mobile marketing erg gegroeid. In 2011 werd er al intensief gebruik van gemaakt, maar in 2013 was dit nog veel meer in Amerika. In Amerika had 56 procent van alle volwassenen in het land een smartphone. Dit is ruim de helft, wat betekent dat een groot deel te bereiken is via de smartphone. Het is daarom een gemiste kans is wanneer een bedrijf dat zich richt op een doelgroep die te vinden is op de smartphone, geen gebruik maakt van mobile marketing.

Usability goes first
Wel betekent dit dat de gebruiksvriendelijkheid van de website optimaal moet zijn, wanneer het wordt bezocht via de smartphone als device. Hier een aantal feiten uit de seminar die dit ondersteunen:

61 procent van de smartphonegebruikers geeft aan dat als ze niet direct kunnen vinden wat ze zoeken op een mobiele website, ze snel doorgaan naar een andere website. Dit heeft dus te maken met hoe duidelijk een website genavigeerd is (ingedeeld is), of de content op een logische plek op de website wordt gepresenteerd én of de website snel genoeg laadt. Dit zijn overigens factoren die je als bedrijf zelf in de hand hebt, door goed te investeren in de usability van de mobiele website.

79 procent van de smartphonegebruikers die niet tevreden zijn met wat zij vinden op een website zullen doorzoeken naar een andere website. Dit heeft voornamelijk te maken met de aantrekkelijkheid van de website, maar ook de content zelf. Is de content relevant voor de doelgroep? Vinden ze wat ze willen vinden?

50 procent van de gebruikers heeft gezegd dat zij een mobiele website van een bedrijf dat zij leuk vinden toch minder vaak zullen gebruiken, wanneer de mobiele website niet gebruiksvriendelijk is. Dit is opmerkelijk: dus zelfs wanneer de consument een bedrijf echt leuk vind vanwege de meerwaarde dat het bedrijf biedt ten opzichte van de concurrent, moet de website toch gebruiksvriendelijk zijn, wil de consument de website vaker gebruiken. Dit geeft aan hoe belangrijk de usability van websites zijn en al helemaal via mobiel. De consument van tegenwoordig ‘pikt’ niet meer zoveel, in de zin van dat alles tegenwoordig laagdrempelig moet zijn. Iets opzoeken moet snel gebeuren en makkelijk gebeuren. En de consument eist dit eigenlijk van een website, omdat het ook mogelijk is in deze tijd. Daarom is het belangrijk dat bedrijven investeren in een website, die via verschillende devices, het liefst zoveel mogelijk verschillende, die gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk is.

Als laatste geeft 48% van de smartphonegebruikers aan dat zij zelfs geïrriteerd raken wanneer ze op een website komen die niet gebruiksvriendelijk is. Dit is een erg belangrijk feitje, omdat het laatste wat je als bedrijf wil bereiken bij je doelgroep irritatie opwekken is. Wanneer de consument geïrriteerd is, is de kans dat hij of zij nog terugkeert naar je website zeer klein en verlies je de consument.

gewoon_en_mobiel

Aantrekkelijkheid is niet alles
Alleen een aantrekkelijke mobiele website hebben als bedrijf, zorgt zeker niet voor de gewenste doelstellingen betreft de website. Een website kan de mooiste visuals, muziek en effecten bevatten, maar wanneer de website niet gebruiksvriendelijk is zullen consumenten toch afhaken. Er zijn genoeg online tools om te checken in welke mate je website goed werkzaam is. Een voorbeeld van zo een tool is de Browser Check. Deze tool wordt op verschillende plekken aangeboden via internet. Sommigen hiervan kunnen gratis worden gebruikt en sommigen zijn betaald. Wat de tool doet: het controleert in welke verschillende devices een website werkzaam is. Het is een kleine moeite om zoiets in inzichtelijk te krijgen en te controleren hoe goed werkzaam je website is op verschillende devices.

Al met al: het is tegenwoordig erg van belang dat er goed onderzoek wordt gedaan naar de gebruiksvriendelijkheid van de website en dit is ook zeer goed mogelijk. Er worden verschillende tools aangeboden op het internet die dit inzichtelijk kunnen krijgen. Als bedrijf is het een gemiste kans om de mobiele website te verwaarlozen, omdat een groot deel van de bevolking actief is op de smartphone.

Bekijk hier de volledige seminar op youtube:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s