Neuromarketing: online verleiden

Normaliter wordt er onderscheid gemaakt tussen de rechterhersenhelft en de linkerhersenhelft bij de mens. De linkerhelft staat voor logica, details, realiteit en praktisch. De rechterhelft staat voor het grote geheel, is impulsief, ziet en verwerkt symbolen, plaatjes en verbeelding. Bij neuromarketing wordt er uitgegaan van het oudste deel van het brein van de mens. Met dit deel wordt namelijk een besluit genomen, terwijl dit het meest oude en minst ontwikkelde deel van de hersenen is. Neuromarketing verdiept zich in dit specifieke deel van de hersenen en dringt door tot de ‘knoopkop’ van de mens.

Het oude brein
Het deel van de hersenen dat besluiten maakt heet ‘het oude brein’ en is zelfs gevonden in oude reptielen op aarde. Dit deel van de hersenen kan geen informatie verwerken en is heel cru gezegd best dom als het neerkomt op vermogen van informatieverwerking. Het is belangrijk om in deze tijd door te dringen tot dit deel van de hersenen, omdat consumenten steeds minder gevoelig zijn voor een oppervlakkige benadering. Kopers van nu zijn meer geraffineerd en beschikken over veel informatie door onder andere Google. Concurrentie is daarnaast ook veel intensiever dan vroeger. De weerstand die kopers tegenwoordig bieden is dus hoger dan vroeger, toen een verkoper eigenlijk alles wist en een koper niet.

child heads with symbols

Slechts zes stimuli
Er zijn maar zes stimuli die kunnen doordringen tot het oude brein. Deze zal ik hieronder één voor één bespreken.

1 Egocentrisme
Het oude brein reageert tot alles wat te maken heeft met het persoon zelf. Het oude brein draait om het welzijn van het individu en overleving. Wanneer je iemand zie die het minder goed heeft, geeft je oude brein daar eigenlijk niets om. Je oude brein zou alleen maar opgelucht zijn dat jij het wel goed hebt. Dit voorbeeld verklaart waarom 100% van jouw boodschap als een verkoper gericht moet zijn op het publiek en niet op jouzelf. Je publiek moet horen wat jij voor hun kunt doen, voor ze ook maar een beetje aandacht aan je besteden.

2 Contrast
Het oude brein is gevoelig voor contrasten, zoals ervoor – erna, riskant – veilig, met – zonder. Contrast zorgt ervoor dat het oude brein snelle, risicovrije beslissingen maakt. Het oude brein merkt verschillen op. Bijvoorbeeld wanneer iemand eerst met telefoon een kamer binnenkomt en vervolgens later zonder telefoon weer voorbij loopt. Je moet dus contrast creëren om je klant’s aandacht te krijgen.

3 Tastbare input
Het oude brein is niet gekwalificeerd om geschreven taal en (vooral gespecialiseerde) woorden te verwerken. Het oude brein heeft veel meer aan concrete informatie, zoals: 24 uur retourrecht, onsloopbaar, meer geld etc. Het oude brein heeft minder aan informatie zoals: een flexibele oplossing. Ja, wat dan? Wat is de oplossing?

4 Begin en einde
De mens onthoudt vaak het begin en het einde van een film maar alles in het midden van de film vergeet men. Het brein is continu bezig met het conserveren van vitale energie en zal daarom informatie aflossen tijdens het proces. Het oude brein kan het strenge begin en een sterk einde goed onthouden. Het oude brein geniet van openingen en finales. Wanneer je kunt kiezen of je als eerste of als laatste wil presenteren, kies dan altijd als eerste. Jij vormt dan namelijk het meetpunt waarmee volgende presentators worden vergeleken. En de mens vindt sneller iets slechter dan beter. Dus zo sta jij bovenaan de lijst.

5 Visuele stimuli
Het oude brein is visueel ingesteld. De oogzenuw is 40 keer sneller dan de gehoorzenuw en de oogzenuw is verbonden met het oude brein. Wanneer je een slang ziet, waarschuwt je oude brein je in 2 miliseconden voor gevaar. Hierdoor reageer je zelfs voordat je nieuwe hersenen het object herkennen. Het duurt namelijk 500 miliseconden voordat je nieuwe hersenen herkennen dat het een slang is. Omdat we als mensen niet kunnen rekenen op de snelheid waarin het nieuwe brein informatie verwerkt, maken we vaak beslissingen gegrond op visuele input – verwerkt door het oude brein.

6 Emotie
Het oude brein wordt alleen getriggerd door emotie. Emoties creëren electrochemische reacties in onze hersenen die direct impact hebben op de manier dat wij informatie verwerken en onthouden. Bijvoorbeeld: we hebben meer dan 100 biljoen neuronen in het grijze gedeelte van onze hersenen. Dit zijn de cellen die niet buitengewoon zijn van zichzelf. Maar wanneer we een emotie ervaren zoals bijvoorbeeld woede, vloeien er veel hormonen richting ons brein die de effecten van de synaptische verbindingen tussen onze zenuwcellen, waardoor de verbindingen sterker en sneller dan ooit worden. Het resultaat hiervan is dat je dat bepaalde event waarbij iemand je vriendin sloeg en jij die woede ervaarde bsterk onthoudt, omdat je sterke emoties voelde. Betreft marketing werkt dit precies zo. Wanneer jij een simpele, eenvoudige, emotieloze boodschap te bieden hebt, onthoudt niemand je verhaal, laat staan je product. Je moet inspelen op de gevoelens van de klant, die emotionele verbintenis maken.

Online verleiden
Deze theorie kan net zo goed online worden toegepast als offline en dus niet alleen in een verkoopgesprek in de winkel. Beter nog, het is een gemiste kans voor bedrijven om hier geen gebruik van te maken. Vooral het gebruik van sterke visuele beelden is hierbij een tip, omdat hierin contrast, tastbare input, visuele stimuli én emotie kan worden verwerkt. Tot deze vier stimuli kan dan al worden doorgedrongen. Wanneer een webste gebruikmaakt van de strategieën van neuromarketing in combinatie met de overtuigingsprincipes van Cialdini, zal een website hoog scoren betreft overtuigingskracht en vermogen tot doordringen. Met deze gecombineerde strategie kan de ‘buybutton’ van een potentiële klant worden ingedrukt.

Invloed

De geraadpleegde bronnen staan hieronder weergegeven:

http://www.balancedmind.nl/braintraining/welke-hersenhelft-is-dominanter-links-of-rechts.htm

http://www.hetonlineverleiden.nl/voorbeelden/neuromarketing-voorbeelden/

http://internetmarketinguniversiteit.nl/category/neuromarketing/

http://www.eigenwijze.nl/optimalisatie/neuromarketing/

SEMINAR https://www.youtube.com/watch?v=_rKceOe-Jr0

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s