Do’s en Don’ts in Affiliate Marketing

Seminar – youtube

In een seminar van Richard Sweep – Managing Director bij Pepper Media Benelux – vertelt hij dat wanneer iemand een webshop op wil gaan zetten en een goed idee in zijn of haar hoofd heeft, het verstandig is om te kijken naar de fouten van mensen die je voorgingen. Uiteraard niet om anderen af te kraken, maar juist om van te leren en ervoor te zorgen dat je zelf niet die wegen inslaat. Webshops zijn nu flink aan het opkomen en daarom moet er goed gekeken worden naar valkuilen. In deze blog bespreek ik een aantal do’s and don’ts.

Leren maar niet kopiëren
Het is goed om te kijken naar hoe anderen het doen en wat hun succesfactoren zijn. Het is zelfs noodzakelijk om goed te onderzoeken hoe bepaalde concepten in de realiteit in zijn werking gaan, om kennis op te doen in de affiliate marketingwereld. Hierdoor kun je voorkomen dat je dezelfde fouten maakt als anderen. Let wel op dat je niet kopieert, want waar de consument niet van houdt, is ontdekken dat hetgeen wat hij of zij leest al precies hetzelfde in een ander jasje voorbij is gekomen. De consument wil niet voor de gek gehouden worden en wil vooral het idee krijgen dat hij of zij steeds weer nieuwe dingen tegenkomt. Probeer lessen mee te nemen in je concept, maar dit in je eigen jasje te steken zodat het toch je eigen identiteit wordt. Onderscheidt jezelf van de rest.

Niet achteruithangen op je stoel
Een van de meest voorkomende valkuilen, is denken dat wanneer de webshop is opgestart, het geld allemaal wel zal binnenstromen. Ik kan dit zelf bevestigen door de vele nieuwe webshops die ik tegenkom wanneer ik in mijn Facebookaccount aan het surfen ben in het nieuwsoverzicht. Ik zie hier namelijk een groot verschil in de mate van actief zijn. Sommige webshops heb je een keer voorbij zien komen bij voorgestelde pagina’s. Later kom je deze weer tegen en zie je dat ze in de tussentijd misschien twee nieuwe volgers hebben en 1 nieuwe actie of statusupdate hebben geplaatst. Andere webshops heb je een keer voorbij zien komen en komen vervolgens elke dag voorbij, zo vaak dat het je begint te irriteren. En dan heb je nog een groep webshops, die je voorbij hebt zien komen en om regelmatig, maar niet te vaak, actief zijn op social media en ook interessante content delen. Deze groep hoort duidelijk niet bij de mensen die denken dat het geld wel zal binnenstromen. Zij denken na over wat ze plaatsen, wanneer ze het plaatsen, houden meetresultaten van hun webshops in de gaten en zien in wanneer zij actie moeten ondernemen. Een webshop richt je niet alleen op, je onderhoudt het ook. Het is net een machine die je hebt aangeschaft en regelmatig moet smeren met olie om hem soepel te houden. Er komt veel meer bij kijken dan alleen aanschaf en in het geval van webshops, het oprichten van. Er komt veel communicatie bij kijken, het heet niet voor niets ‘affiliate marketing’, dus je moet praten met de affiliates. Tijdig overleg zorgt ervoor dat er tijdig actie kan worden ondernomen.

affiliate

Realistische doelstellingen
Het opzetten van een webhop, heeft tijd nodig. Het maken zelf kost al veel tijd, maar ook het genereren van traffic naar je website. Het heeft tijd nodig om op te starten en daar moet je als affiliate marketeer rekening mee houden bij het opstellen van je doelstellingen. Wees realistisch, maak gebruik van SMART doelstellingen: is het Specifiek genoeg, Meetbaar genoeg, Acceptabel genoeg, Realistisch genoeg en Tijdsgebonden?

Meten is weten
Houd de statistieken en cijfertjes van je webshop goed in de gaten en zorg dat je weet hoe het is gesteld met je webshop. Zorg ervoor dat er regelmatige momenten zijn waarop je je hierin verdiept en deze meetresultaten naast je eerdere doelstellingen legt. Essentiële vragen hierbij zijn: loop ik nog op schema? Wat gaat er goed en moet ik voortzetten? Wat gaat er minder goed? Hoe kan ik dit nu anders gaan doen? Ook hier komt weer overleg bij kijken. Door te meten kan er kritisch worden gekeken naar doelstellingen en ook worden gekeken of de huidige strategie nog dé strategie is, of dat de strategie moet worden aangepast.

Onderhoud de affiliates
Zorg dat de relatie met je affiliates goed blijft en er, nogmaals, tijdig en kwalitatief overleg plaatsvindt. Wanneer de relatie goed is en je op één lijn zit met je affiliate, zal de affiliate ook meer werk voor je verrichten. Je bent namelijk ook grotendeels afhankelijk van je affiliate. Zorg ook dat je duidelijk afspraken maakt over zaken die moeten gebeuren. Zorg dat er een goede vertrouwensband is met een open communicatiestructuur. Zorg dat je je bij een netwerk aansluit waarbij je de sales ook in de gaten kunt houden en weet wat er gebeurt.

iDeal
Meer dan de helft van de aankopen op webshops gebeurt via iDeal en dit wekt op zijn beurt weer herkenbaarheid en vertrouwen op bij de Nederlandse consument. Wanneer de Nederlandse consument ziet dat hij of zij met creditcard moet betalen, treedt er gelijk wantrouwen op. Het werken met iDeal is dus een echte do.

Commissie
Een percentage van het winkelmandje dat je wil betalen moet een realistisch percentage zijn. Wanneer het heel je marge weghaalt, heeft het hele affiliate marketing aspect geen zin meer. Ook hier kan er goed worden gekeken hoe soortgelijke webshops het doen. Dit kan verschillend zijn per webshop, per branche.

Al met al: voordat je een webshop opstart is het verstandig om je goed te verdiepen in wat er allemaal bij komt kijken en hoe je het zal gaan aanpakken. Maak een plan en laat ernaar kijken. Stel een strategie op en stippel een concreet plan uit, voor je acties onderneemt.

Bekijk hieronder de hele seminar op youtube:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s