9 | Bedrijven makkelijk en veilig bestanden delen

WeTransfer is een social media platform dat in 2009 is ontstaan waarbij makkelijk en veilig grote bestanden kunnen worden gedeeld met anderen. De website is enorm gebruiksvriendelijk en daarmee gemakkelijk en laagdrempelig. Ook voor jouw bedrijf is dit een uitkomst op meerdere gebieden. Volgens Co-Founder Nalden maakt WeTransfer het proces van bestanden uitwisselen zo toegankelijk en sexy mogelijk. Een groot bedrijf zoals Nike maakt er al gebruik van.

wetransfer-screen

Eenvoudig gebruik

Wat het grote voordeel is aan de website, is dat je je niet hoeft te registreren en dus ook nooit hoeft in te loggen. Je gaat simpelweg naar de website toe en ziet gelijk een vakje waarbij je bestanden toe kan voegen, de e-mailadressen van de ontvangers kan toevoegen en een bericht erbij kan versturen. Vervolgens krijg je ook een melding wanneer je bestanden succesvol zijn geupload door de andere partij(en). Bij gratis gebruik blijven de bestanden twee weken staan.

Persoonlijke channel

Wanneer je een eigen channel aanvraagt bij WeTransfer kun je tegen betaling je eigen achtergrond plaatsen, waarbij bezoekers ook nog eens worden doorgelinkt naar je website of social media account. Nike bijvoorbeeld maakt er gebruik van door hun nieuwste modellen schoenen hierop te presenteren. Je kunt dus bestanden versturen met mooi jouw eigen producten en logo op de achtergrond. Wanneer je een eigen channel hebt blijven de bestanden in plaats van twee weken dagen een maand lang staan. Volgens medeoprichter en COO WeTransfer Rinke Visser krijgen zij enorm veel aanvragen van bedrijven om een eigen channel te starten en is er zeker sprake van een behoefte daarnaar.

Delen met relaties

Het platform is enorm handig om grote bestanden te delen met relaties. Bijvoorbeeld voor medewerkers bij een tijdschrift is het een uitkomst. Denk aan de grote hoeveelheden foto’s en bewegend beeld er heen en weer moet worden gestuurd en dit op een dagelijkse basis.

Gelinkt met Google+

Wanneer je bent gelinkt met Google Plus kun je nog grotere bestanden delen, namelijk tot 5G.

Al met al is WeTransfer een echte uitkomst voor het simpel, snel en betrouwbaar delen van grote bestanden met relaties overal ter wereld. Maak het jezelf niet moeilijk als bedrijf en maak gebruik van de voordelen die dit platform biedt.

Zie hier een link naar een filmpje ter verduidelijking van het platform:

Geraadpleegde bronnen:

http://tijlvos.nl/wetransfer-achtergrond-maken/
http://www.bright.nl/eigen-kanaal-bij-wetransfer
https://www.wetransfer.com/
https://www.wetransfer.com/about?trk=panel
http://www.baaz.nl/content/interview-nalden-over-het-succes-van-wetransfer

Advertenties

8 | Linken met LinkedIn

Solliciteren gebeurt tegenwoordig een stuk gemakkelijker dan vroeger, vanwege onder andere het feit dat je nu ook heel eenvoudig en snel online kunt netwerken met relaties die op zakelijk gebied veel voor je kunnen betekenen. LinkedIn is het grootste netwerk platform voor zakelijk gebruik wat hierbij goed te gebruiken is daarvoor.

Linkedin5

Gebruik

Het platform is ontstaan in mei 2009 en is gericht op vakmensen. LinkedIn is in principe je CV, maar dan online en meer uitgebreid. Het doel van de website is de geregistreerden gebruik te laten maken van elkaars zakelijke netwerk. Je kunt het gebruiken voor het vinden van een potentiële nieuwe baan, nieuwe mensen voor in je netwerk en je kunt elkaars ontwikkelingen bijhouden. Het platform werkt via de website maar ook via de app die is uitgebracht.

Kans voor bedrijven

Voor bedrijven is LinkedIn zeker een kans wanneer het aankomt op het plaatsen van vacatures en ook het zoeken naar geschikte kandidaten. Er is genoeg vis in de zee en LinkedIn maakt het je als bedrijf gemakkelijk een geschikt visje uit te zoeken dat een potentiële werknemer zou kunnen zijn. Zonder enig contact heen en weer kun je elkaars informatie bekijken op het gebied van opleiding en ervaring. Doordat deze informatie beschikbaar is en mensen gebruikers dit dus direct van elkaar kunnen lezen, is het ook laagdrempeliger om contacten te leggen met nieuwe mensen.

Netwerken

Ten eerste bestaat je netwerk uit je directe contacten. Dit zijn mensen die jij een uitnodiging hebt gestuurd of waardoor jij bent uitgenodigd. Vervolgen krijg je indirecte contacten, relaties van jouw contacten. Je krijgt ook automatisch een lijst met voorgestelde personen voorgeschoteld, waar mogelijk interessante contacten tussen zitten voor jouw bedrijf. Er zitten inmiddels 4 miljoen Nederlanders op LinkedIn om te netwerken. Van deze 4 miljoen vindt 88% (!) het interessant een company page, een bedrijfspagina, te volgen. Het is dus een enorme kans voor je bedrijf om LinkedIn actief in te zetten voor het netwerken van jouw bedrijf.

Interactie

Een sterk punt van LinkedIn is de interactie in hoge mate. LinkedIn gebruikers zijn namelijk geïnteresseerd in de laatste ontwikkelingen en trends in hun desbetreffend branche en informatie over producten en diensten. Het is belangrijk dat je als bedrijf betrokkenheid toont en meedenkt. Open communicatie is hierbij een must. Je kunt klanten betrekken bij processen door ze te vragen om mee te denken met ontwikkelingen van nieuwe diensten. Een gemiddelde LinkedIn gebruiker is tevreden met slechts twee updates per week, wat reuze meevalt.

In het kort samengevat is LinkedIn een enorme kans waar op dit moment lang niet alle bedrijven actief gebruik van maken. Veel bedrijven hebben wel een LinkedIn profiel, maar laten kansen liggen. Maak gebruik van de kansen die de het platform biedt en Link.

Zie hier een link naar een filmpje over het platform LinkedIn:

Geraadpleegde bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/LinkedIn
http://thenextweb.com/socialmedia/2014/03/05/social-media-platform-best-business/#!BmyWn
http://www.frankwatching.com/archive/2013/10/16/bedrijven-laten-grote-kansen-liggen-op-linkedin/

7 | Google je bedrijf in de +

Voor zakelijk gebruik is een platform dat eigenlijk niet te missen is voor je bedrijf Google Plus. Dit is het social netwerk van Google dat op zakelijk gebied nu een erg belangrijk netwerk lijkt te gaan worden. Uit onderzoek van Newcom is gebleken dat het aantal Google Plus gebruikers in Nederland zal toenemen van 2,0 miljoen gebruikers in 2013 naar 3,3 miljoen gebruikers in 2014, wat een behoorlijk aantal is. Google wil met haar Google Plus het beste social media netwerk worden en zal veel gaan betekenen voor de rankings van je website. Voor je bedrijf betekent dat dus maar één ding: blijf niet achter en zet jezelf zakelijk in op Google Plus.

Hogere ranking

Wanneer bezoekers van je website een pagina plussen (+1) krijgt die specifieke pagina een hoger rankingpotentieel, waardoor de pagina beter wordt gevonden in Google. Je kunt hiervoor zorgen door een +1 knop op je website te plaatsen waarmee bezoekers dan kunnen aangeven dat zij een specifieke pagina interessant vinden. Vervolgens wordt de pagina gedeeld met hun sociale netwerk en komt jouw pagina onder de aandacht van al hun contacten van hun online netwerk. Een belangrijk en interessant begrip voor jouw bedrijf waar hier op in wordt gespeeld, is SEO (zoekmachineoptimalisatie).

google-plus-360

Lokale SEO

Een andere erg belangrijk voordeel van Google+ is dat je jouw bedrijf op de kaart kunt zetten via Google Maps en daardoor bezoekers hun route kunnen plannen naar je bedrijf toe.

Authorship

Tussen al die zoekresultaten in Google, valt jouw bedrijfspagina al minder op, tenzij je gebruikmaakt van een Google auteursfoto. Dit is een foto van de auteur van het artikel. Een foto valt direct op tussen die links en komt dus sneller onder de aandacht van de bezoekers dan een link zonder foto. Het zoekresultaat valt dus op en hierdoor kan een hogere conversie worden behaald. Ook is het zo dat het vertrouwen wekt bij mensen wanneer zij een foto zien van de auteur van het artikel. Het geeft ze het gevoel dat ze weten met wie ze te maken hebben en zijn daardoor ook eerder geneigd door te klikken.

Google Hangouts

Dit is een feature waarbij er live video chats kunnen plaatsvinden, wat voor je bedrijf ook weer een kans is. Er kan zakelijk bijvoorbeeld worden vergaderd via live video chat met medewerkers, maar ook kunnen medewerkers klanten begeleiden tijdens het oplossen van problemen. Er kunnen aan een live video chat maximaal tien mensen deelnemen, wat ook erg handig is in tegenstelling tot skype waarbij aan een video chat maximaal twee mensen kunnen deelnemen.

Relaties indelen

Een handige feature en groot voordeel van Google Plus is dat je als bedrijf je relaties kunt indelen in segmenten. Voorbeelden van kringen zijn bijvoorbeeld: collega’s, klanten, suspects en prospects. Het handige hieraan is dat je hierdoor content kan plaatsen dat alleen zichtbaar is voor de relaties voor wie het relevant en interessant is. Als bedrijf kun je hierdoor trouwe klanten specifieke aanbiedingen doen en je content zo interessant mogelijk maken voor de specifieke groep van je relaties.

Kortom: Google + biedt vele voordelen op online gebied en groeit stiekem uit tot een onmisbaar online social media platform voor jouw bedrijf. Blijf niet achter op de concurrent en ga hierin mee. Benut de kansen die dit platform biedt en Google+ jouw bedrijf omhoog.

Zie hier een link naar een filmpje over het gebruik van Google Plus:

Geraadpleegde bronnen:

http://ompro.nl/google-plus/5-redenen-waarom-je-bedrijf-google-plus-1-zou-moeten-gebruiken/
http://thenextweb.com/socialmedia/2014/03/05/social-media-platform-best-business/#!BmyWn

6 | Flickr het erop

Een terabyte aan gebruikersgeheugen, in volle resolutie te delen en waar je ook bent te gebruiken. Flickr is een website waarop foto’s en video’s met deze genoemde voordelen kunnen worden gedeeld. Het maakt gebruik van tagging, het delen met trefwoorden die eraan gekoppeld zijn.

Gebruik

De app is opgericht in februari 2004 en is ontwikkeld door een Canadees bedrijf genaamd Ludicorp. In maart 2005 werd Flickr overgenomen door Yahoo. Eerst konden er alleen foto’s worden gedeeld, maar sinds april 2008 kunnen er ook korte video’s van 150 MB worden geupload. Iedere gebruiker krijgt een terabyte opslagruimte en bij betaalde accounts is het gebruikersgeheugen groter. Wat de app zo fijn maakt en ook voor bedrijven aantrekkelijk erg aantrekkelijk is, is dat de app vele oplossingen biedt. Het is een opslagplaats, je kunt je foto’s bewerken, content kan gedeeld worden en het is enorm gebruiksvriendelijk.

flickr-new

Bekendheid

Voor bedrijven is het allereerst een oplossing om beeldmateriaal in hoge resolutie te delen en dus ook op te slaan. Daarnaast kan er goed ingespeeld worden op de naamsbekendheid van een bedrijf, doordat er gebruik wordt gemaakt van tagging. Wanneer mensen bijvoorbeeld op een bepaald trefwoord zoeken en jij als bedrijf dat trefwoord als tag hebt opgegeven bij je foto of video, komt jouw gedeelde content ook onder de aandacht van de consument. Het is dus verstandig om zoveel mogelijk trefwoorden rondom een foto of video te bedenken wat je erbij kan plaatsen, om de kans dat de foto onder de aandacht komt van de consument zo groot mogelijk te maken.

Get the feeling

Een ander belangrijke kans die het platform bied voor een bedrijf is het inspelen op het gevoel van de consument. We weten allemaal dat beeldmateriaal veel dieper doordringt dan alleen een commercial op de radio. Beeldmateriaal kan de consument raken, gevoelens oproepen, herinneringen omhoog halen. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld een erg rakende foto plaatsen met het logo van het bedrijf erin verwerkt. Zo kom je in het interessegebied van de consument en komt ook je merknaam onder de aandacht.

Action

Door het grote aantal gebruikers en het community aspect van het platform is het interactiegehalte erg hoog, wat erg belangrijk is in deze tijd en interessant is voor je bedrijf. Gebruikers kunnen namelijk eenvoudig foto’s zoeken door het taggen van de foto’s, vervolgens kunnen ze je foto’s liken, delen, toevoegen aan hun favorieten en reacties achterlaten. Hierdoor komt dus ook commentaar aan bod waar je als bedrijf je informatie uit kunt halen. Het platform in zijn geheel is ook een bron van informatie, omdat er content onder je aandacht komt wat laat zien wat mensen bezighoudt en raakt. Wanneer mensen jou inspireren kun je deze toevoegen, maar andersom kan dit ook. Dus zorg dat je als bedrijf goed informeert naar de wensen en behoeften en vooral interesses van je doelgroep en speel hierop in met beeldmateriaal dat niet alleen kwalitatief erg goed is maar ook creatief en inspirerend is.

Zie hier een link naar een filmpje over het gebruik van het platform Flickr:

Geraadpleegde bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flickr
http://www.flickr.com/
http://www.inventis.be/blog/online-communities/flickr-een-meerwaarde-voor-elk-bedrijf/301/
http://thenextweb.com/socialmedia/2014/03/05/social-media-platform-best-business/#!BmyWn

5 | Waar is je bedrijf naartoe gehopt?

Waar stond je als bedrijf precies één, twee of drie jaar geleden? Hoever ben je gegroeid sindsdien? Welke doelstellingen die je als bedrijf toen voor ogen had heb je bereikt en welke niet? Welk moment is erg waardevol, ben je trots op en is het delen met je doelgroep waard? We leven nu eenmaal in een tijd waarin alles voorbij vliegt en we soms te druk zijn om nog stil te staan bij waardevolle momenten. Vaak vergeten we deze momenten zelfs. Maar Timehop hopt je door de tijd en vertelt het je allemaal weer opnieuw.

timehop-scaled1000

HopHop

Timehop ‘hopt’ je door de tijd heen en herinnert je elke dag wat je precies één, twee of drie jaar geleden hebt gepost via een van je social media platformen. De platformen die zijn gekoppeld aan de app zijn Facebook, Twitter, Foursquare, Instagram en Flickr. De gedachte achter de app, is dat de makers vinden dat content waarde krijgt met de tijd mee. Herinneringen zijn vaak meer waard. Nu is dit voor persoonlijk gebruik natuurlijk vooral leuk, soms emotioneel en soms grappig, maar kan dit voor bedrijven ook een echte kans zijn.

Timehop en bedrijven

Het platform kan vanwege meerdere redenen een kans zijn voor bedrijven. Ten eerste heb je als bedrijf complete controle over de content, omdat je een herinnering krijgt van wat je precies een jaar of meerdere jaren geleden hebt gedeeld op een van de gekoppelde platforms. Vervolgens bepaal je zelf of je dit wil herdelen en zichtbaar wil maken voor je doelgroep. Daarnaast kun je wanneer je een post ziet wat je terugbrengt naar een ‘trotsmomentje’ uit het verleden, dit delen met je doelgroep om ook hun eraan te herinneren hoe goed, populair, grappig etc. je op dat moment was. Het is een reminder aan je doelgroep van dat ene moment dat toen impact had op ze. Verder kan het ook voor je bedrijf zelf eyeopener zijn wanneer je wordt herinnerd aan een minder positief momentje, wat je de kracht geeft om het dit jaar helemaal anders te doen. Tijd gaat voorbij en met de tijd mee komen altijd weer nieuwe kansen door nieuwe deuren die openslaan. En wat in het verleden niet goed is gedaan, kan in de toekomst anders worden aangepakt.

Prive, maar toch openbaar

Het grote voordeel van dit platform, is dat het zowel privé als openbaar is en jij daar als bedrijf complete controle over hebt. Je krijgt de herinnering van wat je een jaar geleden hebt gedeeld namelijk alleen zelf en dit is verder voor geen enkele andere gebruiker zichtbaar. Andersom kun je dit ook niet van ander gebruikers bekijken. Je zit dus alleen de posts van elkaar waarvan je zelf bewust hebt besloten dit te willen herdelen. Is het positief, dan deel je het vol trots nog een keer. Is het negatief, dan trek je er je les uit en laat je het vervolgens stilletjes weer voorbij waaien zonder dat iemand het merkt.

Zie hier een filmpje over link naar een filmpje over Timehop:

Geraadpleegde bronnen:

http://www.iphoneclub.nl/297833/timehop-voor-iphone-laat-vrienden-nu-berichten-sturen/
http://www.dutchcowboys.nl/socialmedia/24136
http://timehop.com/
http://thenextweb.com/socialmedia/2014/03/05/social-media-platform-best-business/#!BmyWn

4 | Raadpleeg WordPress voor gesprek

WordPress is een blogwebsite waar bezoekers hun eigen blog op kunnen starten. Zij kunnen bijvoorbeeld schrijven over het vakgebied waarin zij gespecialiseerd zijn en kunnen via deze weg hun visie op bepaalde zaken naar voren brengen.

Wordpress-admin

Hoe werkt het?

De blogsite is erg gebruiksvriendelijk en is daarom prettig om mee te werken als gebruiker, maar ook prettig om te bezoeken als bedrijf. De gebruiker maakt een account aan en krijgt een eigen pagina op de website. De vormgeving gebeurt aan de hand van zogenaamde ‘templates’, wat je kunt beschrijven als opmaak thema’s. Vervolgens kan de blog zo persoonlijk mogelijk worden gemaakt door een titel, beschrijving en een foto toe te voegen. Ook de kleuren van de pagina kunnen naar eigen smaak worden aangepast. Je kunt als gebruiker vrienden vinden en volgen op de website en ook zoeken naar onderwerpen per tag om zo blogs of berichten te vinden die je interessant vindt. Ook kan je wordpress blog erg eenvoudig gekoppeld worden aan andere social media platformen waar je gebruik van maakt. Vervolgens kun je dan ook weer instellen dat berichten die je plaats op je wordpress blog automatisch worden gedeeld op je social media accounts, zodat je berichten breed worden verspreid.

Informatie voor bedrijven

Wanneer een sollicitant bij een sollicitatiebrief aangeeft dat diegene een wordpress blog heeft, is het erg handig om dit te raadplegen als bedrijf, namelijk omdat je er veel informatie uit kan halen dat niet op hun CV staat. De blog van diegene biedt veel informatie die niet in een CV wordt verwerkt en kan hiermee al een deel van het sollicitatiegesprek zijn. Wanneer iemand bijvoorbeeld in zijn of haar sollicitatiebrief beschrijft welke opleiding en minor diegene heeft gedaan, zegt dit wel iets over het vakgebied waarin diegene is gespecialiseerd, maar nog niets over de opinie en expertise van diegene. Dit zijn dingen die in een blog wel sterk naar voren komen. Heeft diegene een sterke mening waarvoor hij of zij durft uit te komen? Hoe denkt diegene over bepaalde onderwerpen die voor het bedrijf van belang zijn? Waar verdiept het persoon zich in?

Geschikt of ongeschikt?

Een blog van een sollicitant laat in ieder geval sterk naar voren komen hoe diegene voor zijn of haar mening durft uit te komen, hoe diegene denkt over bepaalde belangrijke onderwerpen die in het bedrijf naar ter sprake komen en laat een bepaald niveau van diegene zien. Het is daarbij ook het stukje onderscheidend vermogen van een persoon wat sterk naar voren komt bij een blog. Dus als bedrijf kun je hier veel informatie inwinnen en betere keuzes maken.

Zie hier een link naar een filmpje over het platform WordPress:

Geraadpleegde bronnen:
http://wordpress.com/
http://www.sowmedia.nl/blog/wordpress/social-media-plugins
http://thenextweb.com/socialmedia/2014/03/05/social-media-platform-best-business/#!BmyWn

3 | Vine je bedrijf bekend

Tegenwoordig zie je steeds meer bedrijven die zich focussen op storytelling. Het is op dit moment een hype en het is een manier om als bedrijf door te dringen tot de mens met een uniek verhaal dat de doelgroep raakt. Hier komt het dus aan op het onderscheidend vermogen van een bedrijf. Alleen is het zo dat we als consument steeds minder tijd en aandacht hebben voor al die reclame-uitingen van bedrijven. Hier komt Vine om de hoek kijken, een app die sterk is gegroeid en dat veel kan betekenen voor bedrijven.

De app

Vine is een app voor op de mobiel vanuit Twitter, waarmee gebruikers een video van zeven seconden kan worden gemaakt en geupload. Deze video kan vervolgens gedeeld worden via social media platformen zoals Twitter zelf, Facebook of e-mail. Nu denk je, waarom maar zeven seconden? Maar misschien is dat juist precies genoeg! Verder is Vine opgericht in juni 2012 en in oktober datzelfde jaar werd de app overgenomen door Twitter. In januari 2013 werd de app beschikbaar voor iOS en in juni 2012 werd de app ook beschikbaar voor Android toestellen. In eerste instantie was de app bestemd voor een minimumleeftijd van 12, wat best jong is. Later werd deze minimumleeftijd veranderd naar 17 jaar op verzoek van Apple. Dit is best logisch, omdat er allerlei soorten content kon worden geplaatst, wat voor een 12jarige best schokkend kan zijn.

vine

Kans voor bedrijven

Vine is een enorm grote kans voor bedrijven, wanneer zij hier goed gebruik van maken. Het is niet de bedoeling een advertentie van zeven seconden met allerlei prijzen en artikelen erin verwerkt te delen. Dit zien we namelijk al de hele dag door op televisie en daarmee raak je tegenwoordig steeds minder mensen. De tijd waarin we nu leven is een tijd van creativiteit en innovatie waarmee bedrijven echt tot de mens door kunnen dringen. Een kort filmpje dat enorm grappig, goed gemaakt of geil is dringt door en blijft ook hangen. Het verhaal moet duidelijk zijn. En zeven seconden lijkt kort, maar dit is juist precies lang genoeg om in het ‘interessegedeelte’ van de consument te blijven.

Bier… Heineken!

Wanneer je als bedrijf een vine plaatst doe je dit niet om reclame te maken voor een van je producten of diensten. Je doet dit om naamsbekendheid te creëren. Om ervoor te zorgen dat jouw merknaam blijft hangen bij je doelgroep. Om ervoor te zorgen dat wanneer iemand bier zegt, de consument direct denkt aan Heineken. Dit effect wil je bereiken bij je doelgroep, omdat dit de consument in deze tijd over de streep kan trekken. Er is op dit moment zoveel concurrentie, dat mensen ook kijken naar het verhaal van een bedrijf en zich laten meeslepen door het gevoel wat een bedrijf bij ze oproept. En verstandige bedrijven maken hier gebruik van. Je hebt exact zeven seconden om je consument te raken. Dus bedrijven, Vine jezelf famous.

Zie hier een voorbeeld van een Vine van Doritos:

Geraadpleegde bronnen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vine_(app)
http://www.marketingfacts.nl/berichten/vine-een-wat-hoe-voor-bedrijven
https://itunes.apple.com/nl/app/vine/id592447445?mt=8
http://thenextweb.com/socialmedia/2014/03/05/social-media-platform-best-business/#!BmyWn